Jenn Jempa Jennini,,,,,,

MIN BRO

Publicerad 2013-01-05 21:46:29 i Allmänt

Ja alltså, jag heter ju då Vestbro i efternamn. En del tror att det är danskt, men det är det icke. Historien är denna: Min farfar Kalle Karlsson var byggmästare typ och var med och byggde bl. a den stora Västerbron i Stockholm. När han senare kom till en annan arbetsplats fanns det två Kalle i hans bygglag typ, så dom började kalla min farfar för VÄSTEBROKALLE. Och tjing så gjorde han sin egen version med lite annan stavning, så blev det VESTBRO. Så det är bara "vi" som heter det.

Pappa har rensat och gjort om i sitt arbetsrum och hittade en bild på bron när den byggdes.

Kommentarer

Postat av: Anders Lindmalm

Publicerad 2020-03-12 11:18:16

Hej ! Jag heter Anders Lindmalm och läste av en slump din historia om din förfaders namnbyte till "Vestbro"
Min pappa Lasse Lindmalm var från 60 talet fram till sin pension anställd som chef för idrottsanläggningar och arenor på Stockholms Stads Idrottsförvaltning, och hade en nära vän som hette Kalle Vestbro! Kan det möjligen vara din förfader också? Jag är 75 år gammal och bor numera i Trosa, trots att jag är född och uppvuxen i Stockholm sedan 1944.

Hälsningar

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jenn

Ensamstående med två barn och har hösten 2012 slutat jobba och börjat plugga på högskola. Har fibromyalgi och försöker göra det bästa av situationen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela